ارزیابی پارادایمی انسان به عنوان عنصر اساسی در طراحی پارادایم الهی
نویسندگان
چکیده
چکیده اگرچه بالاترین سطح معرفت از انسان، معرفت فلسفی اوست، ولی انسان به عنوان یک واقعیت اجتماعی زمانی قابل درک تجربی است که معرفت فلسفی بتواند به سطح پارادایمی و پس از آن به سطح معرفت علمی نازل گردد. در این بین پارادایم، مجموعه گفتارهای منطقی است که در ارتباط بین الاذهانی اندیشمندانی مورد پذیرش جامعه علمی قرار می گیرد و به سؤالات اساسی درباره پیش فرض های هستی شناختی، معرفت شناختی، روش شناختی، انسان شناختی و ارزش شناختی علم پاسخ می دهد. در این مقاله ضمن معرفی پارادایم های غالب در علوم انسانی (اثبات گرایی، تفسیری و انتقادی)، سعی می شود تا پاسخ این سه پارادایم به سؤالات انسان شناسی مورد بحث و بررسی قرار گیرد. آشنایی با تلقی پارادایم های غالب علوم انسانی درباره ماهیت انسان می تواند زمینه ساز نقد نظریه های لیبرالیستی، انتقادی، امانیستی و ارایه و گسترش درک مشترک از ماهیت انسان در پارادایم الهی باشد. این امر مقدمه ای برای نظریه پردازی در عرصه علوم انسانی و اجتماعی دینی، به منظور توصیف و تبیین بهتر و کارآمدتر رویدادهای انسانی و اجتماعی است.
منابع مشابه
وحدت گرایی رویکردی الهی به طراحی شهری
نظریات طراحیشهری همراه خود ارزشهای مخصوصی مطرح کردهاند و همگی بر منابع اندیشهای مستند بوده و از زمینههای فرهنگی تاثیر گرفتهاند. برایناساس، پژوهش حاضر با تفاوت رویکرد، به ویژه در مبانی فکری سعی دارد تا با بهرهگیری از تعالیم قرآن کریم به طراحیشهری بپرازد؛از این روی با محوریت رهنمودهای قرآن کریم به کنکاش در خلقت-به عنوان محصولی بینقص- پرداخته و بدین نتیجه میرسد که «وحدت»، کیفیت مسلط بر...
متن کاملطراحی و اجرایBSC به عنوان سیستم جامع ارزیابی عملکرد
سال های آغازین قرن بیست و یکم – که بشر متمدن، مدت ها چشم انتظار آن بوده است - نوید بخش آسایش نیست و چالش هایی رابیش از تمامی ادوار تاریخی گذشته پیش روی انسا نها و تمد نها، قرار داده است. سازمان های امروزین واحدهای ایستا نیستند، علاوه براین اولویت ها نیز در حال تغییر است و سازمان ها باید خود را، با دو متغیر موثر بر آنها یعنی تغییرات تکنولوژی و رقابت جهانی تغییر دهند.بدین منظور باید از وضعیت خود ...
متن کاملگذار از انسان اخلاقی به انسان الهی؛ رهیافتی نو به سازمان کرامتمدار
هدف: دستیابی به رهیافتی نو برای ایجاد سازمان کرامتمدار با مقایسۀ مبانی انسانشناسی و کرامت انسانی مکاتب فلسفی کانت(انسان اخلاقی) و علامه طباطبایی(انسان الهی). روش: بازاندیشی و مقایسۀ مبانی انسانشناسانۀ دو مکتب فلسفی با رویکردی تحلیلی- منطقی و راهبرد کلان کیفی از نوع استفهامی به روش گونهشناسی. یافتهها: محوریت انسان الهی، عبودیت و بندگی خداست و کرامتش امری الهی با انواع ذاتی و اکتسابی و با مر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
روش شناسی علوم انسانیناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
ISSN 1608-7070
دوره 14
شماره 54 2008
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023